דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נקע בקרסול - מה זה ומה אפשר לעשות? 

מאת    [ 04/12/2008 ]

מילים במאמר: 664   [ נצפה 15156 פעמים ]

 

 

איתן רווה, פיזיותרפיסט, BPT, M.OccH, אחראי תחום פיזיותרפיה, כמיטק

 נקע בקרסול (Ankle Sprain) הוא אחד מהמצבים השכיחים ביותר ברפואה אורתופדית בקרב מגוון גדול של אוכלוסיות: אנשים בגיל המבוגר, ספורטאים, ועוד. מנגנון הפגיעה יכול להיות סיבוב של הקרסול בעת היתקלות בחפץ, או נחיתה לא מוצלחת לאחר קפיצה - בכל המצבים מעורבת פגיעה ברצועות הקרסול השונות (Ankle Ligaments). נקעים חוזרים מתרחשים בשכיחות גבוהה ובדרגות חומרה שונות. עם זאת, ללא תמיכה טובה לקרסול נוצר חוסר יציבות מתמשך בקרסול, שעלול לגרום לפגיעה גרמית ושברים בקרסול.

 מבנה מפרק הקרסול ופגיעה ברצועות הקרסול

 מפרק הקרסול (Ankle Joint) הוא מפרק ייחודי המאפשר שתי פונקציות סותרות: האחת - תנועה סיבובית של כף הרגל ותנועתיות מירבית בכל המישורים, והשניה - שמירה על יציבות הקשר בין עצמות הרגל התחתונה - השוק והשוקית (Tibia & Fibula) לכף הרגל במהלך ההליכה והעמידה. כדי לאפשר קיום תקין ויעיל של שתי מטרות אלו, מקיפות את מפרק הקרסול רצועות הקרסול ((Ankle Ligaments שהן בעצם רשת של חוטים חזקים שנועדו לייצב את הקרסול במקומו גם במהלך תנועה סיבובית חדה כמו בעיטה בכדור, וגם במהלך נחיתה מקפיצה לגובה על הרגליים במשחק כדורסל. המבנה של הרצועות מאפשר להן גם גמישות וגם חוזק מכני ניכר, והן מקיפות את עצמות הקרסול וכף הרגל מכל הכיוונים.

 במקרה של תנועה חדה ולא מתוכננת של הקרסול, תיתכן מתיחה חזקה של אחת הרצועות או יותר - זהו המצב של נקע בקרסול (Ankle Sprain). האירוע מלווה בכאבים וקושי בדריכה על כף הרגל. הכאבים חולפים בדרך כלל לאחר מנוחה וקירור של האיזור בדרך כלל. עם זאת, חשוב לדעת כי נוצר מצב של חוסר יציבות בקרסול, גם אם קל, וכדאי לייצב את הקרסול באופן חיצוני ע"י חבישה או סד לתמיכה טובה יותר של הקרסול במהלך ההליכה. בנוסף, לאחר שהקרסול נפגע בפעם הראשונה קיימת שכיחות גבוהה של נקיעה חוזרת של הקרסול (Recurrent Ankle Sprain) - נקעים אלו מובילים בסופו של דבר למצב של חוסר יציבות של הקרסול (Ankle Instability) ויכולים להוביל במקרים מסוימים לנטיה לשברים של הקרסול.

כדי לפתור את בעית חוסר היציבות בקרסול נדרשים מספר פעולות: במצב האקוטי, שבו יש כאבים ונפיחות של הרגל, יש להיות במנוחה עם רגל מורמת, ורצוי לקרר את האיזור עם מים קרים או קרח להקלה. בשלב זה כדאי להימנע מדריכה מאומצת ומפעילות ספורטיבית. בשלב הבא, לאחר חלוף הכאבים, ניתן להתחיל בטיפולי פיזיותרפיה כדי לשפר את היכולת של הרצועות הפגועות לייצב את הקרסול בצורה יעילה - תרגול עמידה על רגל אחת, עמידה בעיניים עצומות, ועוד הן חלק מהפעולות שיתבצעו בטיפול פיזיותרפי. במהלך הזמן הזה רצוי להיעזר ביום-יום בתמיכה חיצונית של סד דינמי לקרסול, שיאפשר הליכה בטוחה ושמירה על יציבות הקרסול בכל פעילות יומיומית.

התפקיד של תמיכה חיצונית חשוב מכמה סיבות: סד יעיל מייצב את הקרסול באופן חיצוני ומחליף את תפקידן של הרצועות הפגועות בעמידה, בהליכה ובמהלך פעילות. בנוסף, סד יעיל מאפשר המשך ביצוע של כל מגוון התנועות של הקרסול, אך המבנה שלו מונע תנועות שעלולות לגרום לנזקים נוספים. כך לדוגמא, חשוב לבדוק שהסד אינו סתם פיסת בד העוטפת את הרגל, אלא סד ייעודי שתוכנן במבנה אנטומי שיכול לייצב את הקרסול בצורה טובה מחד, ומאידך לאפשר טווח תנועה מירבי ובטיחותי. 

לחברת Otto Bock (גרמניה), המתמחה בפתרונות אורתופדיים ברמה גבוהה, יש מספר סוגים של סדים לתמיכה יעילה לקרסול לאחר נקעים:

Dyna Ankle -  הוא סד ייחודי לתמיכה של הקרסול לאחר נקעים, המקבע את הקרסול במנח של יישור וסיבוב פנימי של הקרסול (Dorsiflexion & Pronation). כך נמנעת האפשרות של נקע חוזר, שמתרחש בדרך כלל בסיבוב חיצוני וכיפוף של הקרסול. הסד הוא קל משקל, מולבש בתוך הנעל, ובנוסף  - הוא עמיד למים, וניתן להניח קרח על הסד במצב של נקע אקוטי להקלה על הכאבים.

Malleo Sprint  -  נועד למצבי חוסר יציבות בדרגת חומרה גבוהה , בהם נדרשת תמיכה טובה יותר של הקרסול למניעת תנועתיות ונקעים חוזרים. הסד, במבנה בד קשיח עם רצועות ושרוכים, יוצר תמיכה משמעותית לקרסול, אך מאפשר הליכה רגילה עם יציבות מירבית.

הפתרונות לקרסול של חברת Otto Bock פותחו ע"י צוות של אורתופדים ופיזיותרפיסטים, ויש מחקרים המצביעים על יתרונות משמעותיים בייצוב הקרסול בהליכה ובפעילות, ובמניעה של נקעים חוזרים.

למידע נוסף בקרו באתר הבית שלנו: www.chemitec.co.il

כמיטק - ציוד רפואי ופתרונות רפואיים מתקדמים, מייצגת את החברות המובילות בעולם בתחומי הגיל השלישי, גיל הזהב, טיפול בפצעים קשי ריפוי, שיקום וניידות, אורתופדיה ופיזיותרפיה, ציוד לחדרי ניתוח ולמעבדות ועוד.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב